Sunday, October 18, 2015

Primer

Mine første erfaringer med blogs begyndte med at jeg blev regelmæssig læser på en dengang meget ung amerikaners blog. Det var ligeomkring årtusindeskiftet. Han hed og hedder stadig Justin Hall, og hans blog justin.org eksisterer den dag i dag.

Det jeg var optaget af ved hans blog, var at han udleverede alt om sig selv. Jeg var fascineret af hans for mig grænseoverskridende dedikerede tilgang til bloggen. Også selvom det kostede ham et væsentlig forhold i processen og en personlig nedsmeltning. Derudover var han internetpioner og rejste verden rundt med sin viden om netværk, gaming og blogkultur. Og den var den vej ind jeg først blev interesseret. Når man ser hvad instagram, facebook, twitter og lignende mainstream sociale medier handler om i dag, er det tydeligt hvor vild han var dengang.

Jeg var cirka ligeså ung og brugte det meste af min tid på at læse til lærer på Frederiksberg Seminarium. På seminariet var der god netforbindelse, men jeg mødte nettet første gang på Midtfyns Festival i 1993-94 stykker hvor man havde opstillet computere med Altavista-søgemaskiner, så jeg havde rimelig erfaring med nettet da Justin Hall trådte ind på banen. Alligevel var det temmelig sporadisk hvad den gode forbindelse til nettet i 2000 blev brugt til på seminariet. Vi var en lille flok studerende der vidste hvad den kunne bruges til. Feks. hente masser af musik på Napster (som er ved at få et comeback) eller andre fildelingstjenester. Nogle få undervisere vidste hvad nettet var og hvad en computer var og hvad den kunne bruges til. En af dem var Torsten Buchmann som jeg desværre ikke kan finde et link til. Han er en af de største inspirationskilder, jeg har haft i forhold til teknologi i undervisningen og var et meget vidende og gavmildt menneske. Hans gebet var naturvidenskaben og han havde et fantastisk laboratorium på toppen af seminariet, hvor han fortalte historier om alt muligt der endte i en faglig kontekst. Han introducerede mig for feks til alskens forskellige målingsenheder man kunne koble til computeren og på den måde interagere med. Og så gav han kaffe.
Jeg tror min pointe med dette indlæg, var at nå frem til ham. En underviser med et laboratorium, der havde fingeren på pulsen, og et vildt bagkatalog af erfaringer. Så tak til en ung amerikaner og ældre dansker.

No comments: